Page content

article content

Keyword Checklist – Maak je website relevant voor Google.

Optimaliseer jou website met de keyword checklist. Zoekmachine optimalisatie of in het kort SEO bestaat uit twee kanten. Namelijk: On page SEO en Off page SEO.

Off page factoren: dat zijn alle factoren van buiten af die bijdragen aan de populariteit van je website in de ogen van Google. Denk hierbij aan backlinks, social media links maar ook recensies van klanten. We spreken hier dus over de populariteit van je website.

On page factoren: dat zijn alle factoren die bijdrage aan de zoekvriendelijkheid van je website volgens Google. Je kunt je website op vele punten optimaliseren zodat je hoger in Google komt. We spreken hier over de relevantie van je website.

In dit artikel gaan we kijken welke factoren van belang zijn om On page goed te scoren. Om dus in de ogen van Google je website relevant te maken.

Keyword checklist

Een keyword checklist is een lijst van zoekwoorden die op specifieke plaatsen binnen de structuur van je website dienen te staan. Dit dus niet te verwarren met een keyword onderzoek. In mijn geval wil ik dus dat op specifieke plaatsen de combinatie “internet marketing” goed zichtbaar is in mijn website volgens de spelregels van Google. Mijn website is namelijk dan relevant voor Google en ik wil uiteraard op deze woorden goed gevonden worden.

Deze checklist gebruik je voor alle pagina’s waarop je goed gevonden wilt worden en ook voor de home page.

Relevante zoekwoorden plaats je zoveel mogelijk in het begin van je artikel of pagina. Het is dus aan te raden je content van boven naar beneden en van voor naar achteren te optimaliseren. Per pagina of artikel focus je zoveel mogelijk op één belangrijk keyword.

We beginnen met de:

Title Tag

De zogenaamde Title Tage is de belangrijkste plaats volgens Google om te scoren met jou belangrijke keyword. Vaak is dit het onderwerp of thema van de betreffende pagina. Elke pagina heeft zijn eigen Title Tag. Dit zie je in het blauw als je in Google gaat zoeken.

Title Tag & Meta Description

Het keyword waarop je gevonden wilt worden staat vooraan in de Title. Normaliter is één á twee keer genoeg.

De meta description

De regel die onder de Title Tag staat in de zoekresultaten van Google noemen we de meta description. Het is een omschrijving van ongeveer twee regels waarover betreffende pagina gaat. Het is dus aan te raden aan het begin van de meta description het keyword neer te zetten. Schrijf een pakkende tekst. Want je kunt wel gevonden worden als het de bezoeker niet aanspreekt zal hij niet op jou link klikken.

De keyword tag

De keywordtag is te vergelijken met de meta description. Alleen nu gaat het niet om een complete beschrijving maar om enkele steekwoorden. Echter dit wordt al jaren niet meer door Google gebruikt. Gebruik je Yoast voor het optimaliseren van je bijvoorbeeld WordPress website. Dan kun je dit nog wel altijd invullen.

De URL

Zorg dat je een website vriendelijke URL hebt. Waarmee het voor Google en de gebruiker direct duidelijk is waarover je pagina gaat. Het zal in de meeste gevallen hetzelfde keyword bevatten als in je Title Tag en Meta Description.

Een voorbeeld van een URL:

URL keyword

Broodkruimelspoor of Breadcrumb

Een broodkruimelspoor toont de bezoeker het pad wat hij heeft afgelegd in jou website om op betreffende pagina te komen. Dit geeft de bezoeker overzicht, duidelijkheid en rust. De bezoeker kan hierdoor ook gemakkelijk en snel terug naar de home page. In het broodkruimelspoor of breadcrumb staat het keyword waarover de pagina gaat waar op dat moment de bezoeker zich bevindt.

Broodkruimelpad Breadcrumb

De H1 kop (kop 1)

Je pagina of content begint altijd met een H1 titel. Werk je in WordPress dan is de titel van de pagina automatisch een H1 tag.

Een H1 Tag gebruik je maar één keer per pagina. Overige tussen kopjes zijn dan een H2, H3, H4 tag.

Het is te vergelijken met een boek. Elk hoofdstuk van het boek heeft een titel. Dit is een H1 tag.  De hoofdstukken kunnen ook weer onderverdeeld zijn. Dit zijn dan H2, H3 en H4 tags.

De eerste Alinea

De eerste alinea is voor Google erg belangrijk. Google heeft graag dat het direct aan het begin duidelijk is waarover de pagina gaat. Zet daarom het keyword aan het begin van de eerste alinea. Zorg ervoor dat de zinnen wel logisch blijven. Je kunt beter aan het begin van de pagina een aantal keer het keyword laten terug komen dan dat je de hele pagina vol spamt met het keyword. Gebruik ook synoniemen of brede zoekwoorden.

Woorden dik drukken

Aan het begin van een alinea gebruik je het belangrijkste keyword. Dit keyword kun je extra kracht meegeven door het dik te drukken. Doe dit slechts één keer.

De tussenkoppen H2, H3 en H4

De title van de pagina is kop 1 (H1). De tussenkoppen of paragrafen kun je ook indelen in koppen. Dat zijn de koppen H2, H3 en H4.

Het is goed om hier het betreffende keyword met mate in te verwerken. Dit is belangrijk voor Google.

De keyworddichtheid

De inhoud van je pagina, de content, dient duidelijk en prettig leesbaar te zijn voor je bezoeker. Ook hierin dient het belangrijkste keyword in terug te komen. Dit met mate. De keyworddichtheid mag tussen de 2% en 4% zijn. Dat wil zeggen van alle woorden die je gebruikt in je content is tussen de 2% en 4% het keyword.

Keyworddichtheid

Google houdt er niet van als je gaat spammen. En het keyword onlogisch veel in je artikel gaat verwerken. Dit zal worden afgestraft.

In dit artikel hebben we de focus gelegd op één keyword. Het is goed om in je artikel ook synoniemen te gebruiken voor het betreffende keyword. En gebruik te maken van “brede zoekwoorden”.

Uiteindelijk zal je website het meest relevant zijn als je op veel verschillende zoekwoorden, begrippen gevonden wordt.

Wil je na het lezen van dit artikel weten hoe jou website volgens Google scoort. Doe dan een gratis analyse check. Het kost je niks en je krijgt de score gewoon in je mailbox. Start hier en ontvang over 5 minuten jou gratis Website Analyse.

 

 

 

Laat hier gerust een reactie achter.

Comment Section

0 reacties op “Keyword Checklist – Maak je website relevant voor Google.

Plaats een reactie


*


Klik gerust eens door onze categorieën heen: